Вас вітає КЗ "Запорізька спеціалізована школа-інтернат "Січовий колегіум" ЗОР!

У нас ви знайдете багато цікавої та корисної інформації про шкільне лідерство, основи самоуправлінської діяльності, цікаві тренінги, тести, фото та відео матеріали. Ви зможете ознайомитись з існуючими системами органів учнівського самоврядування, принципами їх роботи та розмістити власні розробки, ознайомитись із чужим та поділитися своїм досвідом організації самоврядування в школі. А також бути в курсі усіх новин та проектів Всеукраїнської ліги старшокласників!Приєднуйтесь до нас та будьте активними співрозмовниками!

Учнівське самоврядування КЗ Запорізька спеціалізована школа-інтернат ІІ-ІІІ ступенів"Січовий колегіум"ЗОР


«Загальна система роботи»
Учнівське самоврядування містить потужний виховний потенціал. Воно сприяє створенню умов і можливостей для самореалізації молоді, виховання соціально активної особистості, залучення її до різноманітних сфер соціальних відносин, соціальної практики.
Мета: Учнівське самоврядування забезпечує учнівській молоді оволодіння ключовими життєвими компетенціями, виробляє у неї життєстійкість, вчить повноцінно жити й активно діяти за нових соціально-економічних умов, адекватно реагувати на зміни, постійно самовдосконалюватись, досягати успіху.
Нові реалії вимагають від молодої людини динамізму, гнучкості поведінки, уміння швидко змінювати стратегію діяльності, адаптуватися до видозмін соціальних ролей. ХХІ Століття  зумовлює потребу в такій особистості, яка здатна здійснювати зміни, вирішувати як щоденні, так і масштабні завдання, що мають забезпечити не лише виживання, але і прогрес. Проблема виховання такої особистості – це проблема підготовки людини, що відповідає зазначеним вимогам. Чим більше таких людей у суспільстві, тим життєздатнішою є держава.
Система органів учнівського самоврядування колегіуму та її робота побудована на основі козацьких традицій у поєднанні із українськими національними традиціями.
Серед учнів та вчителів колеґіуму панують суб’єкт - суб’єктні стосунки, коли учень може виступати навіть консультантом, партнером вчителя у дослідницькій позакласній роботі.  
Лідери Козацької ради є свідомим патріотами своєї держави. Тому Робочий день у колегіумі починається із підняття Державного Прапора, яке здійснюється хорунжим чергового класу-братства.
Елементом святкового одягу колеґіантів є вишиванка.
 На урочистих заходах Гімн України всі члени учнівського та педагогічного колективу співають «вживу», без фонограми.
Все перебування вихованців у закладі впорядковане за своєрідним циклом традиційних свят та заходів.
Навчання учнів починається із визначної події: Посвяти у козачата. Зміст свята полягає в тому, що п’ятикласники, які тільки-но вступили до колеґіуму,  приймаються до духовного братства учнів. Під керівництвом  старшини вони складають клятву на вірність колеґіантським традиціям та Статуту самоврядування колегіуму. Невипадково свято відбувається на Хортиці, 14 жовтня (свято Покрови, що вважається покровителькою козаків) біля символічного хреста, який поставлено в пам’ять про загиблих січовиків.
З метою активізації дослідницької діяльності вихованців та формування в них свідомого бережливого ставлення до історії українського народу всі класи об’єднані в братства, кожне братство носить ім’я видатного історичного діяча. Протягом навчання учні досліджують життя та діяльність цієї людини, збирають історичний матеріал. У 8-му класі відбувається урочиста Презентація братства, де у вільній формі представляються результати проведеної роботи. Кожне братство має свою хоругву та гасло.
Підсумки всієї науково-дослідницької роботи презентуються за традицією колегіуму у День Наума, коли відбувається  урочисте відкриття Тижня Науки, а п’ятикласники проходять іще одне посвячення – вступають до науково товариства колегіуму. В рамках Тижня і проходить презентація всіх проектів та пробний захист робіт МАН. Таким чином учні отримують такі надзвичайно важливі компетенції як вміння виступати публічно, вести дискусію, відповідати на питання опонентів, оформлювати наукову роботу, вести дослідження.
Навчання в колегіумі закінчується Святом Пам’яті на о.Хортиця. Щороку 31 травня випускники вшановують пам’ять загиблих козаків. За українськими звичаями, в пам’ять про померлих на хресті зав'язують рушник.

Організаційна структура учнівського самоврядування Запорізького Січового колегіуму

Система органів самоврядування колегіуму наслідує схему старшини запорізьких козаків. Вищою керівною ланкою учнівського самоуправління колегуму є Січове коло – загальні збори, на яких виносяться важливі рішення, відбувається нагородження, даються оголошення.
Січовому колу підпорядковується «Козацька Рада», головою якої є «Кошовий отаман» (обирається «Січовім колом»).  «Кошовий отаман» збирає «Старшину» («Хорунжий», «Осавул», «Писар», «Берегиня», «Головний редактор шкільної газети»), кожен член якої виконує певні функції.  Члени «Старшини» очолюють «Малі Козацькі Ради»: Рада освіти та науки (голова «Писар»), Рада милосердя (голова «Берегиня»), Рада козацької честі (головний «осавул»), Рада преси та інформації («Головний редактор газети»), Рада позашкільніх справ (головний «Хорунжий»).  
В «Малі Козацькі Ради» входять «Старшини класів»,  які формуються за тим же принципом, що й «Старшина школи»: «Хорунжий класу», «Осавул класу», «Писар класу», «Берегиня класу», «Член редакції шкільної газети». «Кошовий отаман» безпосередньо працює з «Курінними класів» (старости класів). «Курінній отаман класу» і «Старшина класу» представляють собою гілку самоврядування в класі, яка є найважливішою ланкою в загальній системі самоврядування у школі.
Зовні система тісно співпрацює з адміністрацією та вчителями школи, батьківським комітетом, різними громадськими організаціями.
На роботу системи так само впливають консультанти: заступник директора з навчальної роботи, психолог, старший вихователь, заступник директора з виховної роботи, педагог-організатор). Крім консультаційної функції вони допомагають з пошуком інформації, вибором засобів та форм роботи Малих Рад.


Нормативно-правова база діяльності органів  учнівського самоврядування

Мета створення бази: правова освіта учнівської молоді.

1. Основний закон «Конституція України», прийнята на п’ятій сесії Верховної Ради України 28 червня 1996 року із змінами і доповненнями, внесеними Законом України від 08 грудня 2004 року № 2222-IV.
2. Всезагальна декларація прав людини, прийнята і проголошена резолюцією 217А (III) Генеральної Асамблеї від 10 грудня 1948 року.
3. Конвенція ООН про права дитини, прийнята резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї від 20 листопаду 1989 року, яка набула чинності 2 вересня 1990 року.
4. Закон України «Про молодіжні та дитячі громадські організації» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 1999, N 1, ст.2 ) (Щодо визнання неконституційними окремих положень див. Рішення Конституційного Суду N 18-рп/2001 від 13.12.2001 ) ( Із змінами, внесеними згідно з Законом N 271-V від 19.10.2006, ВВР, 2006, N 50, ст.501 ).
5. Закон України «Про освіту» №1060-XII, із змінами від 19 грудня 2006 р.
6. Закон України  «Про загальну середню освіту» №651-XIV, із змінами від 19 грудня 2006 р.
7. Закон України «Про позашкільну освіту» №1841-III, із змінами від 06 червня 2005 р.
8. Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» (Відомості Верховної Ради (ВВР), 1997, N 24, ст.170 ).
9. Державна національна програма "Освіта" ("Україна XXI століття"). (Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 576 ( 576-96-п ) від 29.05.96).
10. Статут органів учнівського самоврядування КЗ «Запорізького Січового колегіуму-інтернату» ЗОР.
11. Положення про Козацьку Раду КЗ «Запорізького Січового колегіуму-інтернату» ЗОР.

Організаційно-функціональний зміст роботи органів учнівського самоврядування

Мета: чітке розмежування та делегування повноважень,
Кожний член Козацької Ради виконує певні функції:
 «Кошовий отаман» є головою Козацької старшини і виступає від її імені. Кошовий отаман є гарантом додержання Статуту ЗСК, прав і свобод учнів, прикладом справжнього колеґіанта.
 «Хорунжий» – несе відповідальність за козацькі хоругви, головний прапороносець здійснює керівництво Радою позашкільних справ, відповідає за проведення урочистих загальноколегіантських заходів, вечорів відпочинку тощо.
«Осавул» – здійснює керівництво Радою козацької честі, контролює чергування по колегіуму, дотримання  колегіантами правил статуту та внутрішнього розпорядку. Очолює суд козацької честі, вирішує разом із департаментом спірні питання, проступки учнів, неправильні дії братств та окремих представників старшини, включаючи і отамана.
«Берегиня»  - здійснює керівництво Радою Милосердя, відповідає за роботу з молодшими вихованцями, проводить роботу з адаптації дітей у колегіумі.
«Головний редактор газети «Джалапіта»- здійснює контроль за роботою шкільної газети, а також організовує випуск стінних газет та інформаційних бюлетеней кожного братства.
«Писар» здійснює керівництво Радою освіти та науки, відповідає за ведення документів козацької Ради.

Інформаційно-презентаційна діяльність
органів учнівського самоврядування

Система засобів внутрішньої комунікації:
1. Усні засоби:
• персональні та групові бесіди;
           • щотижневі збори учнівського самоврядування (Старшини), збори окремих підрозділів (Малих рад), щотижневі бесіди з консультантами учнівського самоврядування, щомісячні зустрічі з класами на класних зборах, щомісячні бесіди голови учнівського самоврядування з директором школи.
2. Письмові засоби:
• рубрика у шкільній газеті «Джалапіта»;
•  розповсюдження інформації засобами брошур та листівок;
• інформаційна дошка;
• річні звітування.
3. Соціальні засоби:
• подарунки за перемогу у конкурсах;
• фінансування діяльності учнівського самоврядування.
4. Загальні заходи:
• культурно-розважальні заходи;
• екскурсії;
• виїзди на природу, суботники;
• чаювання;
•  презентації роботи;
• дискусії та дебати.
5. Використання електронних засобів комунікації:
• спілкування у форумі на сайті колегіуму на сторінці учнівського самоврядування;
• формування групи у соціальній мережі;
• розповсюдження інформації за допомогою накопичувачів інформації (флешки, диски).
Для забезпечення інформаційно-пошукової роботи:
1. На сайті колегіуму були створені: відкрита База даних дитячих думок, куди учні отримали можливість у будь-який час, по-перше, вносити свої пропозиції щодо роботи учнівського самоврядування, по-друге, знайомитися з усіма новинами цієї діяльності.
2. У «Net-школі» вчителі внесли електронні версії підручників та інших корисних матеріалів, необхідних для організації навчання, та корисні сайти;
Запрацював форум, на якому і учні і вчителі отримали змогу спілкуватися on-line.
3. Був придбаний інформаційний стенд Учнівського самоврядування, на якому у друкованому вигляді відображені система учнівського самоврядування ЗСК, статут, інша інформація, що постійно змінюється.
4. У Старшині (вищому органі учнівського самоврядування) та у кожному класі призначено людину-комунікатора, яка окремо займається питаннями збору, накопичення та розповсюдження інформації.
5. В шкільній газеті «Джалапіта» відведена сторінка «Слово Козацької ради», в якій відображаються всі новини.
6. Розроблені  та розповсюджені на класних зборах інформаційні брошури з рекомендаціями щодо роботи органу учнівського самоврядування.
Окремі заходи та засоби інформаційно-презентаційної діяльності:
Січове Коло. Важлива інформація, яка стосується всієї шкільної громади, що потребує негайного вирішення виноситься на загальні збори «Січове Коло». На Січовому колі присутні Старшина, адміністрація та всі учні колегіуму. Коло відкриває, встановлює порядок виступів та закриває Кошовий отаман.
Інформативна дошка. У розпорядженні учнівського самоврядування 3 інформативні дошки, на яких розміщується поточна інформація про діяльність Козацької ради, оголошення про різноманітні заходи, семінари, конференції, фестивалі, свята, акції та про час, місце, умови і результати їх проведення, примірники шкільної газети «Джалапіта» та спецвипуски, матеріали передвиборчої агітації, виставки, тощо.
Стенд «Вісник самоврядування». На стенді розміщується інформація про систему самоврядування колегіуму, відомості про Старшину Козацької ради, розклад засідань та занять у Школі Лідера, план заходів на рік та місяць, конкурс «Клас року», книга скарг та пропозицій, графіки чергування по школі та рейдів по зовнішньому вигляду, тощо.
Випуск інформаційних листів та бюлетенів про діяльність кожної Малої ради та Козацької ради у цілому.
Проведення соціологічних досліджень щодо визначення громадської думки, та висвітлення їх результатів на різних засобах інформування шкільної спільноти.
Проведення пропагандистської роботи задля заохочення до активної співпраці дітей через особистісні зустрічі представників Козацької ради із класними колективами.
Проведення «Ярмарку цікавих ідей» та щомісячного збору скарг та пропозицій по класах.
Щотижневі збори Малих Козацьких рад з усіма представниками старшин класів, для обговорення прийнятих Козацькою радою рішень та спірних питань, що виникають у колегіумі в межах їх компетенції.
Проведення круглих столів та спільних проектів за участю Старшини школи та інших учнів колегіуму.
Участь в обговоренні та прийняті управлінських рішень Старшини (у межах компетенції учнівського самоврядування), виступи із пропозиціями та рекомендиціями на педагогічних радах школи.
Партнерство у роботі
органів учнівського самоврядування:

Налагодження партнерських відносин – одна із основних умов успішної організації діяльності органів учнівського самоврядування.
Мета: набуття досвіду ділового спілкування, розвиток комунікативних навичок, умінь вести переговори, аргументація своїх ініціатив, пошук шляхів встановлення ділових відносин, дружньої конкуренції, розширення кола знайомих, партнерів для забезпечення інформаційної, навчально-методичної, матеріально-фінансової підтримки.
Партнери органу учнівського самоврядування колегіуму:
1.                Педагогічний колектив
-         адміністрація (директор, заступники);
-         педагог-організатор, психолог;
-         класні керівники, вчителі-предметники.
2.                Дитячі колективи
-         паралелі класів;
-         учнівські колективи інших шкіл міста (ліцей «Захисник», ЗОШ №49) та країни (школа ім.П.Сагайдачного м.Бурштина Івано-Франківської області).
3.                Батьки
-         батьківська Рада школи;
-         батьки лідерів учнівського самоврядування;
-         батьківські ради класів.
4.                Громадські організації:
- Екологічна організація «Оберіг Хортиці»;
- Всеукраїнська федерація  «СПАС»;
- Запорізька філія Союзу Українок «Роксолана»;
- прес-центр «Акцент»;
- дитяча організація «Нова археологічна школа»;
- клуб бально-спортивного танцю «Овація»
- волонтерський штаб "Наша перемога".
7. Засоби масової інформації
- ЗТРК «Алекс».
Навчання активних дітей
основам самоуправлінської діяльності та становленню в них лідерської позиції

Навчання активних дітей основам самоуправлінської діяльності та становленню в них лідерської позиції відбувається завдяки впровадженню Школи Лідера, яка включає до своєї програми таке коло питань, тем, тренінгів, ділових ігр, які необхідні учню, щоб стати лідером «нової формації» і вдало займатися самоуправлінською діяльністю.
Мета Школи Лідера: підготовка дітей з лідерськими здібностями, які організовуватимуть навколо себе своїх ровесників і координуватимуть їх діяльність під час реалізації будь-яких проектів та планів.
Ділова гра-проектування «Шлях до життєвого успіху» - важливий заключний етап підготовки у Школі Лідера.
Ефективною формою виховання та навчання дітей завжди була практична робота, а також пізнання через особисту діяльність, через відчуття відповідальності і особистої значущості. Саме такі можливості становлення та виховання особистості забезпечує їх участь у проектній діяльності.
Навчання дітей у Школі Лідера відбувається за методичними посібниками Т.Доценко «Школа самоврядування» та тренінгом «Сходження на вершину» О.Скорик (Школа управлінської майстерності).

Форми і методи створення позитивного психологічного
клімату в колективі

У закладі панують доброзичливі та довірливі стосунки, справжній дух колегіантського братства, партнерства. Це досягається завдяки таким факторам:
1.                       Більшість вихованців проживають разом в колегіумі цілодобово протягом 5 днів на тиждень. Тому між молодшими та старшими учнями, вихователями та керівниками студій склалися теплі родинні стосунки. Випадки ображання та приниження одне одного майже ніколи не трапляються. Навпаки існує підтримка і бажання захищати, допомагати одне одному. Полегшенню процесу адаптації новачків сприяє діяльність Ради милосердя колегіуму. При необхідності вирішення суперечок та конфліктів дисциплінарного та міжособистісного характеру функціонує Суд козацької честі.
2.                        При вступі в колегіум здійснюється відбір обдарованих, вихованих та інтелектуально розвинених учнів, що створює своєрідну специфіку контингенту.
3.                       Педагогічний колектив складається з досвідчених та талановитих працівників, яких об’єднує любов до дитини, креативність та небайдужість до свої справи.
4.                       Велика кількість різноманітних засобів заохочення ( нагородження грамотами, призами, екскурсіями, путівками до таборів відпочинку, висвітлення досягнень учнів у шкільний газеті тощо) учнів забезпечує їх активізацію та моральне задоволення своєю діяльністю та сприяє подальшому зростанню ініціативності.
5.                       Велика увага приділяється вихованню толерантності колегіантів  (тренінги, дебати, круглі столи, ділові ігри, КТС, повсякденна робота вихователів та психолога).
6.                       Робота психологічно-консультаційного пункту.


Таким чином, система учнівського самоврядування колегіуму є цільною системою формування у вихованцях не тільки життєво важливих компетенцій (спілкування, управління, колективізму і комунікативності), а й духовних засад, що базуються на моральних і культурних традиціях українського народу.





Немає коментарів:

Дописати коментар